Dostałeś spadek? Co i jak załatwić?

Uzyskaliśmy spadek i chcemy jak najszybciej załatwić wszelkie formalności? Jeśli tak, to warto się do tego zadania dobrze przygotować. W pierwszej kolejności musimy ustalić czy walczymy o spadek w sądzie czy decydujemy się na współpracę z notariuszem. Jeśli wybieramy sąd, to należy na początek złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia praw do spadku. Takie pismo powinniśmy złożyć do najbliższego sądu rejonowego, który znajduje się w pobliżu naszego miejsca zamieszkania. Jeśli taki spadek otrzymujemy poprzez testament, to do dokumentów złożony do sądu powinniśmy jeszcze dorzucić skrócony odpis aktu urodzenia spadkobiercy, skrócony odpis aktu zgonu spadkodawcy, skrócony odpis aktu małżeństwa. Podczas składania takiego wniosku do sądu musimy liczyć się z pewną opłatą, która wynosi aktualnie 50 zł. Takie prawo do spadku utrzymuje się przez cały czas, nawet wiele lat po śmierci spadkodawcy jest możliwość starania się o nabycie pełnego prawa do spadku bądź jego części. Ale spójrzmy jeszcze na to drugie rozwiązanie, czyli spotkanie u notariusza. Tutaj wystarczy wyszukać odpowiednią kancelarię notarialną i właśnie do niej wysłać komplet wszystkich dokumentów do spadku, podobnie jak w sądzie. Potwierdzenie spadku odbywa się tutaj jednak tylko przy obecności wszystkich spadkobierców. Zadaniem notariusza jest przygotowanie dokładnego protokołu poświadczenia dziedziczenia, w postaci aktu notarialnego. Pojawiają się w nim ważne informacje, na podstawie których takich akt nabiera odpowiedniej mocy prawnej. Jest on zarejestrowany w elektronicznym rejestrze aktów poświadczenia dziedziczenia. Sporządzenie takiego aktu to koszt minimum 150 zł. Kiedy więc otrzymamy prawo do spadku, to ustalmy, jak go udowodnić i gdzie, w sądzie czy w kancelarii notarialnej.

Zostaw Komentarz

siedem − trzy =