Rodzaje hamulców rowerowych

Sprawne hamulce w rowerze to jeden z kluczowych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo poruszania się tym środkiem transportu (zarówno z perspektywy samego rowerzysty, jak i pieszych oraz kierowców). I to bez względu na to, czy jeździmy po szosie, czy w terenie. W większości współczesnych jednośladów montowane są sprawdzone mechanizmy uznanych marek, takich jak choćby Shimano. Co istotne, w razie konieczności wymiany hamulce można bez większego problemu kupić w internecie na https://virtualbike.pl/. 

Mechanizmy hydrauliczne i nie tylko

Podstawowe i najczęściej stosowane w rowerach są hamulce tarczowe typu V-Brake, które odznaczają się nieskomplikowaną budową i działają na takiej zasadzie, że po wciśnięciu klamki specjalna linka przyciąga do siebie ramiona szczęk hamulcowych, a przytwierdzone do nich klocki zaczynają trzeć o obręcz koła. Taki mechanizm doskonale sprawdza się w rowerach górskich i MTB, eksploatowanych w korzystnych warunkach pogodowych.

W trakcie deszczu natomiast nie zapewnia optymalnej jakości hamowania. Z tego względu w rowerach przeznaczonych do jazdy w terenie często montuje się również hamulce hydrauliczne, wyposażone w sporej wielkości tarcze, które znacznie ułatwiają zatrzymywanie pojazdu na stromych zboczach i mogą być z powodzeniem użytkowane nawet podczas silnych opadów deszczu. Jeśli chodzi o tę kategorię, to warto pomyśleć zwłaszcza o hamulcach Shimano SLX, uznawanych za niezawodne i wyjątkowo wytrzymałe. Inne popularne rodzaje hamulców to modele:

– rolkowe – bezobsługowe i często stosowane w rowerach holenderskich, wymagają regularnego smarowania

– szosowe Dual-Pivot – funkcjonują podobnie jak V-Brake, ale są montowane nad kołem i odznaczają się mniejszą siłą hamowania

– torpedo – najprostsze w użytkowaniu, bo umiejscowione w pedałach; często spotyka się je w rowerkach dziecięcych

Zostaw Komentarz

siedem − siedem =